ההיסטוריה של תנועת בני המושבים

נכיר את ההיסטוריה של הערכים אליהם אנחנו מחנכים בתנועה

י' > י"א
60 דק'
התנועה שלי

חלק א'

מטרה: נכיר את היסטורית התנועה דרכה אנחנו מחנכים

שם מתודה:

תחרות פתקים/אישים

גוף המתודה:

כל אחד כותב על פתק דמות הקשורה לתנועה שכולם בחדר מכירים. 

בנוסף מכינים מראש מספר פתקים: יוסי יפה, א.ד. גורדון, אליעזר יפה, גדליה גל, עמי אסף, ברל כצנלסון, חנה מייזל שוחט.

על כל אחת מהדמויות יש מידע בויקיפדיה ובאתרי האינטרנט. ניתן לתת לחניכים לחפש את המידע בעצמם או להכין מראש דפי מידע על הדמויות השונות.

מתחלקים לזוגות/שלשות (אם הקבוצה גדולה מתחלקים לשלשות כדי לזרז את המשחק. 

כל זוג מקבל דקה- על השעון, נציג מהזוג פותח פתק וצריך לתאר במילים מי הדמות. אם בני הזוג ניחשו הפתק נשאר אצלם. אם לא – הפתק חוזר לערמת הפתקים ואסור לו לספר מי זה היה. 

הקבוצה שהשיגה הכי הרבה פתקים מנצחת. 

 

דיון:

• עד כמה אתם מכירים את ההיסטוריה של התנועה? 

• האם זה חשוב כחניכים שתכירו?

• עד כמה אתם מרגישים שייכים לבני המושבים (מזוהים עם..)

• מה הופך אותנו מזוהים עם משהו? האם חשוב שנדע מה התנועה מסמלת- מה הערכים שלה? 

 

חלק ב'

מטרה: נבין דרך איזו דרך ואילו ערכים אנחנו מחנכים בתנועה

שם מתודה:

פרסומות

גוף המתודה:

מתחלקים לקבוצות קטנות כל קבוצה מקבלת דמות  מהשמות שכתבנו במשחק הקודם. הקבוצה צריכה להכיר אותה ולהכין סרטון או פרסום לתלייה בקן. המטרה שכל קבוצה תקרא על הדמות, תבין את הקשר שלה להיסטוריה שלנו כתנועה ותכין משהו שיפורסם בקן על מנת שחניכים נוספים יכירו את הדמות. 

שם מתודה:

הצגה

גוף המתודה:

מציגים את התוצרים- מומלץ להשקיע באמצעים ולהלהיב את החניכים שהתוצר של הפעילות יתרום רבות לקן. 

דיון:

• אילו ערכים הדמות שקיבלתם מייצגת?

• מה הערכים אליהם בני המושבים מחנכת? 

 

דגש:

מדברים על כך שהתנועה מחנכת לערכים רבים ומגוונים אבל שיש חמישה ערכי ליבה: שוויון ערך האדם, דמוקרטיה, ציונות, עבודה וסוציאליזם.

חלק ג'

מטרה: נבחר להיות חלק מהתנועה מתוך הבנה יותר עמוקה של מהותה של התנועה.

דיון:

האם אתם בוחרים להיות חלק מתנועה שמחנכת לערכים האלו?

התנועה שלנו היא בעלת היסטוריה ארוכה של אנשים שונים אשר עיצבו את פניה. על מנת לחנך ולעצב את התנועה שלנו אנחנו צריכים להכיר את ההיסטוריה, את האנשים שיצרו אותה ואת הערכים אותם הקנו. 

איך הייתה הפעולה?