מי אני בקבוצה?

על זהות אישית בתוך הקבוצה

י' > י"א
60 דק'
זהות

חלק א'

מטרה: נבחן את התנהגותנו בקבוצה, ומחוצה לה.

שם מתודה:

לולאה בבקבוק

גוף המתודה:

מפוזרים בשטח עגול בקבוקים ריקים כשהפיות למעלה.מטרת הקבוצה היא להוציא את הבקבוקים ממקומם.

איך  עושים את זה? כל אחד תופס קצה של חבל כשכל הקצוות מחוברים ללולאה עגולה. הקבוצה תוציא את הבקבוקים ע"י השלכת הלולאה לבקבוק, כל אחד מהקבוצה ימתח או ישחרר בהתאם לצורך.

 

שם מתודה:

טנק

גוף המתודה:

כולם בתוך חבל הולכים ביחד ממקום למקום.

שם מתודה:

חתול ועכבר

גוף המתודה:

כולם עומדים במעגל צפוף, משלבים ידיים. אחד מהחניכים מחוץ למעגל, מטרתו היא לחדור אל תוך המעגל.  ניתן לשדרג את המשחק ולהוסיף מישהו שינסה לתפוס את מי שמנסה לחדור למעגל.

שם מתודה:

"כיסאות מפוזרים"

גוף המתודה:

כיסאות מפוזרים בכל החדר, החניכים יושבים עליהם, חניך אחד נשאר לעמוד ונשאר כיסא אחד פנוי. המטרה של אותו חניך היא להתיישב על הכיסא , הקבוצה צריכה למנוע זאת ממנו, על ידי תפיסת הכסא הקרוב אליו בכל פעם. על החניך העומד אסור לרוץ, ורק להגיע ולהתיישב על כסא פנוי.

שם מתודה:

"שיירת אסירים"

גוף המתודה:

הקבוצה קשורה בחבל ברגליים ומקבלים משימות כמו- להקיף את העץ, להביא אבן מבחוץ, לרוץ ממקום אחד לשני.

דגש:

לאחר שהמתודות מוצו, והחבר'ה נרגעו, חוזרים למליאה ומנהלים דיון. 

דיון:

• מי הרגיש שהא היה חלק משמעותי מהקבוצה? 

• האם הקבוצה הייתה תלויה בי?

• אם לא הייתי משתף פעולה, האם הקבוצה הייתה מצליחה?

• האם היית תלוי בחבר קבוצה אחר?

• מה המשמעות שלי בקבוצה?

• מהי חשיבותו של כל אחד בקבוצה?

 

דגש:

יש לכוון את הדיון לכך שכל אחד הוא משמעותי בקבוצה, וכל אחד הוא משמעותי בכלל. הקבוצה תלויה בכל אחת מחבריה, והשלם גדול מסך חלקיו. חשוב גם לכוון אותם  לכך שיש מקום לעשייה, וליוזמה אישית ושלכל אחד יש את הכוח לשנות ולהשפיע על דעת חבריו לקבוצה.

חלק ב'

מטרה: נקיים שיח בעניין זהותנו בתוך הקבוצה.

שם מתודה:

האוטו שלנו

גוף המתודה:

משחק זה הינו משחק המצריך מעט דמיון, שלחניכים שלנו יש בטוח יותר מלנו.. 

אם נדמה את הרכב לקבוצה. מה היה התפקיד של כל אחד ברכב? מישהו היה הרדיו – זה שדואג כל הזמן לעדכן, מישהו היה האורות הקדמיים כי הוא זה שהרבה פעמים מראה לנו נקודות שלא בהכרח ראינו, מישהו היה המנוע, כי בלעדיו הקבוצה לא יכולה להתקדם, ועוד. על כל אחד מחברי הקבוצה לכתוב מה תפקידו, כאשר התפקיד משול לחלק ברכב.

נותנים לכל חניך ציור של רכב (מצורף בנספח). על כל חניך לחשוב מה תפקידו ברכב, איזה חלק הוא מייצג? לאחר מכן, מבקשים מכל אחד , לציין גם את תפקידיהם של חבריו לקבוצה-מה התפקיד שלהם ברכב המשותף?

 

דיון:

• האם מישהו הופתע מהתפקיד שנתנו לו?

• האם מישהו התאכזב?

• האם מישהו היה רוצה להיות בתפקיד אחר ממה שאחרים חושבים שהוא מתפקד בקבוצה?

• האם ניתן לשנות את התפקידים, ואת הזהות שלכם בקבוצה?

• מה נדרש על מנת לעשות זאת?

 

שורה תחתונה

הזהות שלנו, משליכה על המון דברים, ובעצם על כל מה שקורה סביבנו. היא משליכה על האהבות שלנו, על התפקידים שאנחנו לוקחים בקבוצה, על צורת הביטוי שלנו ועוד. ברגע שכל אחד מצא את זהותו האמיתית, שלם עם מה המצא-כך יוכל לבסס את זהותו גם בתוך הקבוצה. תפקידה של הקבוצה הוא לאפשר את החיפוש הזה, מהמקום בו כולם נמצאים בסוג של חיפוש ועיצוב הזהות. בנוסף, על הקבוצה לאפשר לכל י שלא מרוצה מהמקום אותו תופס לשנות אותו. תהליך זה עלול להביא לוויכוחים, לחילוקי דעות, וגם להשלמה ולמציאת מקום טוב ונכון יותר בעבור כל אחד מחברי הקבוצה. 

ציוד נדרש:

בקבוקים ריקים, לולאה/וו עם הרבה חבלים קשורים אליה, ציור של רכב לכל חניך, עטים.

 

תגיות:

מעגלים, גיל תיכון, זהות, קבוצה, אני

איך הייתה הפעולה?