מי אני?

נדבר על זהות אישית

י' > י"א
60 דק'
זהות

חלק א'

מטרה: נגדיר את זהותנו האישית על כל גווניה ונציג את זהותנו בפני חברי הקבוצה.

דגש:

כל הפעולה תתנהל דרך כמה פעילויות, אותם כל אחד מהמדריכים ייבחר, על מנת שיתאימו בצורה מיטבית לקבוצתו. להלן מספר הצעות לפעילויות שיעזרו לחניכים להגדיר את זהותם. עם סיום הפעולה תיערך תצוגה של כל התוצרים מן הפעולה. ניתן לערוך תערוכה, כמו במוזיאון, המציגה את כל התוצרים שהוציאה הקבוצה. התערוכה מקנה משמעות נוספת לעבודה העצמית שעשו החניכים עם עצמם. חשוב במהלך הפעילות להתייחס לכלל הנושאים המרכיבים את חייהם של החניכים-אופי, תכונות, ביתם, תחומי העניין שלהם ועוד. 

שם מתודה:

פעילויות עם ספרי ילדים

גוף המתודה:

"הביצה שהתחפשה": פעילות סביב הספר מאת דן פאגיס – מי אני , מתי אני מרגיש שאני רוצה להתחפש ולמי? אם היה לי אפשרות של יום אחד להיות מישהו אחר – מי הייתי רוצה להיות? חשוב שהשיחה תמקד את הייחודי שבי על פני ניסיון להיות אדם אחר – המסר של הספר. 

"ציפור הנפש": מקריאים את הסיפור "ציפור הנפש" מאת מיכל סנונית. בסיפור מוצג דימוי חזותי הגיוני של מבנה הנפש, אותו יכולים הילדים להבין. בעקבות הסיפור מבקש המנחה מכל משתתף לרשום על פתק (בעילום שם ) את התכונה אשר לדעתו מאפיינת אותו ביותר. אוספים את הפתקים והמנחה מקריא את התכונות בפני הקבוצה ומחבר אותם במקומם המתאים. ניתן גם לעשות קטגוריה של תכונות חדשות אשר אינה מופיעה במודל. 

דיון לגבי – מגוון התכונות באדם, דמיון ושוני בין אנשים, מתי תכונה היא טובה ומתי היא לא? ,האם התכונות באות לידי ביטוי? האם אפשר לבחור בתכונה לפתח?, האם יש בנו תכונות שאנו לא מכירים בכלל?

שאלון: איזו "מגירה" אתה הכי מכיר?, באיזו אתה לרוב משתמש? איזו מגירה אתה מחפש ?

 

 

שם מתודה:

פעילויות יצירה

גוף המתודה:

חיוכים ומצב רוח: פעילות יצירה של שעונים אישיים . כל משתתף מקבל לוח שעם עגול לשם יצירת שעון קיר לחדרו . אך במקום מספרי השעות על המשתתפים לבחור את מצבי הרוח המאפיינים אותו (מתוך הרשימה) וירשמו אותם על מדבקות (לדוגמא – אהבה, חמימות, עצבנות, קנאה, אושר, פחד, עצבות ועוד). במרכז העיגול יודבק שמו של המשתתף ומסביב יודבקו מצבי הרוח אשר בחר שמאפיינים/שיאפיינו אותו. ניתן גם להכין שעון לכל ילד אשר יתלה ולפני כל פעילות המשתתפים יכוונו אותו לפי מצב רוחם. 

בניית הבית שלי מקרטונים: כל אחד מקבל ארגז קרטון ועליו לבנות בתוכו את האופן שבו הבית שלו בנוי ונראה , את החדר שלו ועוד. לאחר מכן עורכים תערוכה של הבתים ושאר המשתתפים מבקרים בבתים השונים ובחדרים השונים . ניתן לערוך דיון – על מה הייתי מוכן לוותר בבית שלי ? באיזה בית הייתי רוצה לבקר יותר? מה הייתי רוצה לקחת מהבית של מישהו? מה הייתי מעניק מהבית שלי?

קולא'ז עצמי: על הרצפה פזורים גזרי עיתונים ועוד רכיבי אומנות – על כל משתתף לעצב מכל החומרים שמסביבו את "הקולא'ז" האישי שלו – הדברים שמאפיינים אותו, הדברים שהוא אוהב, חוויות מהקיץ , שאיפות ועוד. 

יצירה על אבן: על הרצפה פזורות אבנים – כל משתתף בוחר אבן ומעצב את עצמו עליה. 

מסכות – גבס /איפור פנים: כל משתתף מקבל מסכה לפניו – ומצייר / רושם עליה את תכונותיו. מהצד החיצוני את הדברים אשר הוא מראה לחברה ומהצד השני את התכונות והדברים אשר הוא שומר לעצמו. מסכות- עד כמה אתה מכיר את עצמך ועד כמה אתה חושף לאחרים. אפשרות נוספת: כל זוג משתתפים עושים מסכת גבס אחד לשני .

הציור שלי: כל חניך מקבל ציור של אדם ריק – וממלא את חלקיו . בציור החלקים החסרים הינם = לב – מיהם האנשים שאני אוהב?, ידיים= דברים שאני אוהב לעשות?, ראש- מחשבות ורעיונות שיש לי ועוד. 

 

שם מתודה:

פעילויות דרמה

גוף המתודה:

סדנאות חיות: במרכז החדר מציבים ערמות של חומרים אומנותיים מכל מני סוגים (סבל תעשייתי…) . כל משתתף מקבל לידו ארגז ובוחר שם של חיה אשר מאפיין אותו. כל משתתף מעצב את החיה הזו שבו על הארגז. עורכים תערוכה של החיות אשר עוצבו ומנהלים שיחה סביב הנושא – מדוע בחרת חיה זאת?, איזו חיה מתקשרת האחת עם השנייה? מדוע יצרתי את החיה כך? מה בתכונות של החיה דומה לי ?ועוד. 

נשף מסכות: –על הקיר, או על הרצפה, תלויות מסכות של דמויות אדם (משני המינים) – הליצן , הכעוס , הבריון, הטיפש , החכם , המפתה ועוד. כל משתתף בוחר לעצמו מסיכה ושם אותה על פניו. משתתף אחר מעצב /מפסל אותו בהתאם לדמות המסיכה. לאחר שפיסלו אותו מסיר בעל המסיכה את מסכתו … ומתאר את הרגשתו . מדוע בחר דווקא מסכה זאת ?איפה אני בחיים עם זה?

 

שורה תחתונה: את מי שאנחנו, אנחנו נקבע ונגדיר ולא מי שסביבנו שרואה אותנו. עלינו להתנהג כמה שיותר בצורה ההולמת את זהותנו, על מנת שנדע לתקשר ולהתנהל טוב יותר בסביבתנו. בנוסף לכך, כאשר כל אחד מאיתנו ידע מי הוא באמת, הוא יוכל להביא עצמו בצורה אמיתית יותר, ודרך כך, לשנות, לעצב ולהשפיע על החברה שסביבו. 

ציוד נדרש:

תלוי כל פעילות שתבחרו: חומרי יצירה, תחפושות, ספרי ילדים ועוד…

איך הייתה הפעולה?