מקימים קבוצה

ניצור את זהות קבוצתית- נבחר שם, סמל ומורל ונגדיר את הקבוצה שלנו!

התחלות > ד'
60 דקות
גיבוש

דגש:

המסגרת התנועתית הינה חדשה לחניכי כיתות ד' ועל כן חשוב בפעולות הראשונות למזער את העמימות סביב המסגרת החדשה ולחזק את תחושת הביטחון של החניכים.
בפעולה הקודמת החניכים הכירו את חבריהם לקבוצה, את המדריכים וחוו בפעם הראשונה פעולה. בפעולה זו, פעולת הגדרת הקבוצה, אנו בוחרים יחד עם החניכים סממנים מזהים לקבוצה, בצורה כזו אנו יוצרים זהות קבוצתית התורמת לתחושת השייכות של החניך לקבוצה ומחזקת את תחושת הביטחון שלו.

חלק א'- המפתחות לקבוצה

מטרה: נבחר שם וסממנים מזהים לקבוצה שלנו

שם מתודה:

תחנות ומשימות

גוף המתודה:

החניכים הולכים לעבור תחנות שיעמיקו את ההכרות והבנייה של הקבוצה, בכל תחנה הם יצטרכו לבצע משימה ואם יצליחו בה יקבלו את המפתח הבא לקבוצה. (עדיף שהחלק הזה של הפעולה יהיה בחוץ.)

דגש:

פותחים את הפעילות בהצגה: "שלום לכם חניכים וחניכות, קוראים לי בֵּנִי מושבים ובתור זה ששומר על התנועה אני מכריז על כל קבוצה חדשה שמצטרפת לתנועה. שמעתי שיש חניכים חדשים בקן מכיתה ד'. רציתי להודיע לכם שלפני שאוכל להכריז עליכם כעל קבוצה חדשה עליכם לבצע מספר משימות. רק אם תעמדו בכל המשימות אוכל להכריז עליכם כעל קבוצה!

גוף המתודה:

מפתח 1- "קבוצה אמתית צריכה להכיר את החברים בקבוצה, המשימה שלכם היא לענות על השאלות שיציגו בפניכם המדריכים. השאלות הן כמובן על החברים שלכם".
משימה 1- מכינים חידון שבו יש שאלה על כל אחד מהחניכים. (דוגמאות לשאלות בנספח) בכל פעם ששואלים שאלה על חניך, אותו החניך צריך לכתוב את התשובה על פתק ולתת למדריך. לאחר מכן שאר החניכים עונים על השאלה. לבסוף חושפים את תשובתו של החניך ובודקים אם הקבוצה ענתה נכון.

מפתח 2- "קבוצה אמתית צריכה להיות מגובשת- המשימה שלכם היא להעביר את כל המים מגיגית אחת לשנייה בעזרת ספוגים בלבד ".
משימה 2- מניחים 2 גיגיות במרחק של מספר מטרים אחת מהשנייה, גיגית אחת ממלאים במים ואת השנייה משאירים ריקה. נותנים לחניכים ספוגים והם צריכים להעביר בעזרתם מים מדלי אחד לשני.

מפתח 3- "קבוצה אמתית צריכה שיהיה לה שם! עליכם לבחור שם לקבוצה, אבל שימו לב, יש כללים! שם צריך משמעות. השם שאתם בוחרים צריך להיות עם הסבר מדוע בחרתם בו, למה הוא מתאים לקבוצה שלכם? למשל, אם בחרתם לקרוא לקבוצה שלכם "קבוצת הגיבורים" אפשר להגיד שהשם מתאים לקבוצה שלכם כי אתם קבוצה של ילדים אמיצים וחזקים".
משימה 3- כדי להקל את בחירת השם ניתן לבוא מראש עם רעיונות לשמות לקבוצה שאותם תוכלו להציע לחניכים. חשוב לכתוב את כל ההצעות לשמות על דף ובסוף לערוך הצבעה בין כל חברי הקבוצה.

מפתח 4- "קבוצה אמתית זקוקה לשיר מורל אחד לפחות. המציאו שיר מורל לקבוצה וצלמו אותו!"
משימה 4- גם כאן חשוב לעזור לחניכים, כדאי לתת לחניכים רעיונות לקצב או מנגינה לשיר ולהמציא יחד איתם.

מפתח 5- "קבוצה אמתית צריכה שיהיה לה דגל של הקבוצה".
משימה 5– נותנים לחניכים על-בד וצבעי גואש ע"מ להכין דגל. ניתן לחלק את החניכים לקבוצות קטנות ולתת להם להכין מספר דגלים כדי שכולם יוכלו להיות שותפים להכנה.

חלק ב'- הצגת המפתחות

מטרה: נגביר את תחושת השייכות של החניכים לקבוצה ולקן

שם מתודה:

הצגת התוצרים מהמשימות

גוף המתודה:

החניכים מציגים את התחנות שקיבלו ואת התוצרים מהמשימות. אחרי הצגת התוצרים ממשיכים את ההצגה מתחילת הפעולה: "מזל טוב חניכים יקרים! הצלחתם להשלים את כל המשימות ולהוכיח שאתם יכולים להיות קבוצה אמתית. עכשיו יש לכם שם, מורל ודגל. אני מכריז עליכם באופן רשמי כקבוצה!

כדאי לתת לחניכים פ'ינוק קטן- כמו צמיד קבוצתי, כתרים וכד' אפשר גם להוסיף עליהם את שם הקבוצה.

לסיום לומדים שירי מורל- ישנם הרבה שירי מורל כלליים שאפשר ללמד את החניכים ולשיר מידי פעם בפעולות בכדי להוציא אנרגיות. פעולה זו הינה הזדמנות טובה להתחיל וללמד את הקבוצה שיר מורל אחד או שניים של הקן. בנספחים ישנן מס' הצעות לשירים כאלה.

ניתן גם לבקש מאחת הקב' האחרות בקן ללמד את החניכים מורל כללי כלשהו.

שורה תחתונה

זהות קבוצתית חשובה כדי שנרגיש חלק מקבוצה, לכן בפעולה הזו הגדרנו את הסמלים והסממנים של הקבוצה שלנו על מנת לייצר את הזהות הקבוצתית ולהרגיש חלק מהקבוצה ומהקן.

תגיות:

גיבוש, הקמת קבוצה, שם, מורל, ד', התחלות

ציוד נדרש:

  • חלק א' – נספחים
  • חלק ב' – פ'ינוק קטן- כמו צמיד קבוצתי, כתרים וכד' אפשר גם להוסיף עליהם את שם הקבוצה

איך הייתה הפעולה?