קובעים חוקים

ניצור את המסגרת הקבוצתית, הכללים והסביבה

התחלות > ד'
60 דקות
תיאום ציפיות

דגש:

חניכים מגיעים לפעולה עם הרגלי התנהגות משלהם, עם ציפיות משלהם ופעמים רבות עם חוסר ידע לגבי כיצד נדרש מהם להתנהג בזמן הפעולה. מסגרת ברורה מפחיתה מצבים של עמימות, מגבירה את תחושת הביטחון של החניכים ומאפשרת קיום פעילות באווירה טובה ונעימה. לכן יש צורך בקביעת ציפיות וכללים ברורים ובהצגה ברורה שלהם.

חלק א'

מטרה: נביע את הציפיות שלנו לגבי השנה הקרובה בדרך חווייתית ומהנה

שם מתודה:

סולמות ונחשים תיאום ציפיות

גוף המתודה:

לפני הפעולה מכינים לוח גדול של סולמות ונחשים. אם בקבוצה יש הרבה חניכים מחלקים אותם לקבוצות של כ-4 חניכים, אם בקבוצה יש מעט חניכים כל חניך יכול לשחק לבד. כל חניך/ קבוצה בוחרת חפץ שישמש כחייל המשחק שלה. סדר המשחק של החניכים/ קבוצות נקבע לפי זריקת קובייה (מהגבוה לנמוך). מהלך המשחק- כל חניך/ קבוצה זורקת בתורה את הקובייה ולפי המס' שיצא בקובייה היא מקדמת את החייל שלה על הלוח. במידה והחייל נחת בתחתית של סולם הוא מטפס במעלה הסולם. במידה והחייל נחת בחלק הגבוה של נחש, הוא מתגלש מטה במורד הנחש. המטרה היא להיות הראשונים שמגיעים למשבצת האחרונה. בנוסף על הלוח ישנן גם משבצות "שאלה" ומשבצות "משימה", חניך/ קבוצה שמגיעה למשבצת כזו- מרימה קלף מתאים ומבצעת. * כיוון שמדובר בתיאום ציפיות חשוב מאוד שגם המדריכים ישתתפו במשחק ויענו על השאלות והמשימות. * אם החניכים משחקים בקבוצות קטנות- על כל אחד מהחניכים בקבוצה לענות על השאלה. * שווה לרשום את הדברים שהחניכים אמרו.

חלק ב'

מטרה: נציג את כללי המסגרת לקבוצה ונקבל יחד עם החניכים הסכמה על הכללים

שם מתודה:

הצגת כללי מסגרת לקבוצה

גוף המתודה:

כל חניך בתורו מקבל פתק עם כלל מסגרת ועליו להעביר ליתר חברי הקבוצה דרך פנטומימה. אחרי שניחשו מקריאים ומסבירים את הכלל, שואלים "מה יכול לעזור לנו לשמור עליו?" נכתוב את התשובות שלהם על פלקט. את כללי המסגרת כותבים מבעוד מועד והקבוצה להכיל את ההתנהגות הרצויה והאווירה שהיינו רוצים ליצור בפעולה (ראו דוגמא בנספח). שווה להשקיע בפתקים ולהדביק אותם על לוח או פלקט שיישאר לכל אורך השנה

חלק ג'

מטרה: נטמיע את כללי המסגרת דרך עזרים שיעזרו לקבוצה לעמוד בהם.

שם מתודה:

תרגול הכללים

גוף המתודה:

בשלב זה נתרגל את הכללים שניתן לתרגל יחד עם החניכים. למשל- – לשים את הפלאפונים בקופסא- כל הקבוצה צריכה לרוץ מנק' אחת לנק' שנייה בה נמצאת קופסת הפלאפונים ולשים את הפלאפונים בקופסא. מודדים זמנים ובודקים אם אפשר לשפר. – מפרגנים אחד לשני- משחקים טלפון שבור כשהמילים שמעבירים הן מילות פרגון – הגעה בזמן- מגדירים לחניכים זמנים שונים בהם עליהם לעמוד למשל- תוך 30 שניות עליכם להיות ליד העץ מסודרים במעגל. – להיות בשקט בזמן שאחרים מדברים- משחקים דג מלוח. המדריך הוא הדג והמטרה שלו היא לגרום לחניכים לצחוק בקול. המטרה של החניכים- להיות בשקט.

שורה תחתונה

תיאום ציפיות וכללי מסגרת הם תנאים הכרחיים ליצירה של נורמות בקבוצה. פעולה זו היא מעין חוזה בין המדריך לחניכים ובין החניכים לבין עצמם, שמירה על החוזה הקבוצתי תבטיח את האווירה הנעימה והבטוחה להמשך הפעילות.

תגיות:

התחלות, ד', חוקים, נורמות, כללי מסגרת, תקנון

ציוד נדרש:

  • חלק א' – לוח גדול סולמות ונחשים, קלפי משימות ושאלות, חפצים (חיילי משחק), קובייה גדולה
  • חלק ב' – פלקט/פתקים להדביק, כלי כתיבה
  • חלק ג' -קופסא

איך הייתה הפעולה?

  • גל דהאן

    10