שליחת כתבה

[contact-form-7 404 "Not Found"]

פעולה לגיל תיכון לכבוד פסח

ישיבת צוות לקראת פעילות פסח

התמודדות עם סיטואציות מורכבות בפעילות המקוונת

28 במרץ 2020

מטרות:

  1. הצפת דימויים על המושג חופש והיכרות עם גישות שונות למושג
  2. בירור משותף של הקשר בין חופש לאחריות
  3. הצפת תחושות ורגשות על הקשר בין חופש ואחריות ביחס למצב העולמי שבו אנחנו נמצאים

מהלך:

משחק פתיחה

ספרו לפתיחה כי היום אנחנו נדבר על חופש בגלל שבקרוב אנחנו חוגגים את חג הפסח והוא כידוע חג החירות שבו אנחנו מציינים את יציאת מצרים.

נתחיל בלשלוח לחניכים את הקובץ המצורף שבו יש שירים שקשורים לחופש, ונבקש מהחניכים שיבחרו שיר / שורה משיר, שמתחבר להם או מכעיס אותם או שהם לא מסכימים איתו.

נבקש בכל פעם ממתנדב להגיד באיזה שיר / שורה משיר בחר ולענות על השאלה:
למה דווקא בזה בחרת ?מה זה חופש?

איך אתם מגדירים חופש? איך הזמן בבית שבו אנחנו "בחופש" מהמסגרת משפיע על ההגדרה שלכם לחופש?

רצוי לא להתעכב כאן בשיחה מעמיקה אלא דווקא לתת מקום להרבה חניכים להציף בצורה שטחית יחסית – יהיה בחלק הבא זמן נוסף להתייחס יותר לעומק

בחלק הבא קוראים ביחד קטע המחולק לשני חלקים, כאשר בחלק הראשון הכותב מתייחס לקשר שבין חופש לאחריות, ובחלק השני, הוא עומד בצורה יותר מדויקת על ההבדל שבין חופש לחירות:

על אחריות וחופש/ אלישע שפירא

האחריות, לא רק שאינה מנוגדת לחופש, היא מהותו של החופש.
היות והאדם הוא יצור חברתי ואינו חי אף פעם בחלל ריק,  הרי שהבחירה האמיתית היא בין שתי אפשרויות.  האחת, להיסחף ולהיות נתון לחוקים, תקנות, נורמות שאחרים יצרו עבורך ולך אין חלק בהם, שהן משרתות במודע או שלא במודע מטרות שאתה לא בחרת בהן. השנייה, להשתתף בקביעת המטרות ולהשפיע על החוקים והנורמות הנובעים מאתן מטרות, צריך לציין שגם בעניין זה אין המשמעות כי בחיים הממשיים ברגע נתון זה או אחר, לא יוצר ניגוד בין הנובע מאחריותך לבין רצונך. ניגוד שיוצר לפעמים את התחושה של: האחריות מצמצמת את החופש האישי שלך.

לצורך העניין אני רוצה להבחין בין חירות לחופש. אדם הינו בן חורין ככל שהוא מסיר מעל עצמו מגבלות חיצוניות. אדם הוא חופשי כאשר הוא קובע את מטרותיו ויחד איתן את מגבלותיו. חופש אינו מצב בו אין מגבלות. חופש הוא מצב בו אתה קובע את מגבלותיך. המגבלות שאתה מטיל על עצמך נובעות מתוך בחירתך ומאחריות לבחירה. עם ישראל כאשר יצא ממצרים, כאשר הסיר את כבלי העבדות, היה לעם בן חורין. עם ישראל במעמד הר סיני, כאשר בחר בין עגל הזהב לבין תורת משה על כל ציוויה ואיסוריה, היה לעם חופשי.

דיון:

  • מזדהים עם התחושה "שהאחריות מצמצמת את החופש האישי שלך?"
  • מה הקשר שהכותב מציין בין חופש לאחריות?
  • איך אתם מרגישים ביחס למושג חופש בימים כאלה שבהם חלק מהחופש דווקא מצטמצם, עקב ההנחיה להישאר בבתים?
  • מה ההבדל בין חופש לחירות במשפט האחרון שלו המתייחס ליציאת מצרים?

סיכום ביניים במילים שלכם – רצוי להתייחס בסיכום לתחושות שעלו במהלך השיחה על הצמצום בחופש במצב הנוכחי ועל הקשר שאתם מבינים בין אחריות לחופש.

חלק ב' – ברכה לסדר המשפחתי

בתוך המצב שנוצר – הסדר המשפחתי שאנחנו רגילים אליו לא בהכרח יתקיים כמו שאנחנו רגילים. מעט מאוד פעמים בהסטוריה של העם היהודי היינו נתונים במצב כזה שלא יכולנו לקיים סדר פסח כפי שאנחנו רגילים, ובחג הזה שהוא חג החירות בו אנחנו אומרים כי "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים" אנחנו חייבים לזכור את החירות שלנו.

בחלק האחרון נבקש מכל חניך וחניכה לכתוב ברכה לסדר המשפחתי שיתקיים אצלהם (באיזה פורמט שיתקיים) – זו יכולה להיות ברכה למשפחה המצומצמת, ברכה למשפחה המורחבת, או ברכה למישהו מסוים בתוך המשפחה. הנחו את החניכים לאחל לכבוד חג החירות – מה הם היו רוצים שתהיה החירות שלנו בתוך המצב המורכב שאנחנו נמצאים בתוכו.

סכמו בלאחל ברכה משלכם שהכנתם מראש לחניכים שלכם, בקשו מהם שישמרו על עצמם במהלך החג ושישלחו הרבה תמונות.

עלה והגשם

שליחת כתבה