שליחת כתבה

[contact-form-7 404 "Not Found"]

'קהילה און ליין'

סדר און ליין

אליפות ישראל בדקה

1 באפריל 2020

שומרים על קשר עם הותיקים

מטרות:
1 . החניכים יבינו את החשיבות של דאגה לאחר ואת כוחם להשפיע.
2 . יצירת קשר ותמיכה לציבור הותיקים בישוב – וידוא שאף אחד לא נשאר לבד על אף הבידוד
3 . חיזוק החוסן הקהילתי והקשר בין צעירים לותיקים בישוב – "אני חלק מהקהילה – דואגים לי!"

למדריכה ולרכזת: ההנחיה להישאר בבידוד היא מאתגרת וקשה עבור כולנו. היא יכולה להיות מאתגרת במיוחד עבור ציבור הוותיקים – רבים מהם גרים לבד או עם בן/בת הזוג. בנוסף, הם בקבוצת סיכון ולכן ימעטו ביציאה כלשהי מהבית. פעילות שתחזק ותייצר קירבה בין חניכינו לבין הותיקים היא מבורכת ויכולה להעניק להם תחושה חיובית מאוד בימים אלה. חשוב להקפיד על כללי הבידוד ולשמור על מרחק פיזי – לכן הפעילות תתקיים מרחוק. הקשר עם הותיקים יכול להתבטא בשיחת טלפון וברכה ויכול להתבטא גם במענה על צרכים ועזרה. במידה ורוצים לפעול גם בתחום זה, כדאי לערב חניכים בוגרים יותר ובנוסף- לתאם את כלל הדברים עם הוריי החניכים וצח"י.

* במהלך הפעילות עצמה נדבר על סבא וסבתא של החניכים. יתכן ויש חניכים שסבא וסבתא שלהם כבר אינם בין החיים – במקרה כזה, כדאי לדבר על אחד מהדודים הבוגרים יותר/שכנים/מבוגרים אחרים.

התחברתם לפעילות? רוצים עוד הצעות ורעיונות להעמיק את הקשר עם הוותיקים? צרו קשר עם מרכז ההדרכה של בני המושבים!

מהלך הפעילות בזום:

1 . לפני תחילת הפעילות – יש לבקש מהחניכים להביא טושים, דף, ובריסטול/דף A3

2 . מבקשים מכל אחד מהחניכים לצייר את סבא/סבתא שלו. ולכתוב- איך קוראים לו? איפה גר? מה אוהב לעשות? מה אני הכי אוהב בו? מציגים את הציורים

3 . שאל:

  • יצא לכם לדבר עם סבא/סבתא בתקופת הבידוד? איך הם מעבירים את הזמן?
  • בחדשות אומרים שהמבוגרים הם 'קבוצת סיכון'. מישהו יודע מה זה אומר? איך זה משפיע עליהם?

4 . עושים הצבעה: כל פעם המדריך אומר משפט. על החניכים להרים את היד אם הם מסכימים. מדברים על כל משפט לפי מי מסכים/מי לא

  • הבידוד הוא לפעמים כיפי ולפעמים לא
  • זה כיף כשהבית מלא באנשים שאיתך
  • עדיף להיות בבידוד בבית שקט ורגוע
  • זה מבאס שאי אפשר לצאת מהבית
  • לוותיקים קל יותר בבידוד – הם גם ככה הרבה בבית
  • הוותיקים עצמאיים ומסתדרים לבד ביום יום – הם לא צריכים מי שיארח להם חברה

5 . שאל:

  • הייתם רוצים לתמוך איכשהו בותיקים של הישוב? איך?
  • מה לדעתכם יכול לעזור?

6 . ספרו לחניכים על המבצע. מזמינים אותם לקחת בו חלק. במידה ויש לנו כבר רשימת ותיקים מוכנה שקיבלנו- ניתן בזמן המפגש כבר להכין את הברכות ביחד

7 . שולחים לחניכים את דף השיחה עם הוותיק, עוברים איתם על הדף ומזמינים אותם להשתתף במבצע – להתקשר לוותיק, לשוחח איתו ולהעניק לו (מרחוק) את הברכה.

8 . חשוב – יש לוודא שהחניכים מתקשרים והולכים לבית הוותיק אך ורק באישור ובידיעת הוריהם. מומלץ לייצר רשימת שמות של הוותיקים ולוודא שכל אחד מהם קיבל לפחות טלפון אחד.

בהצלחה!

איך נקיים את הקשר עם הותיקים?

1 . נבקש ממזכירות הישוב רשימות טלפוניות ונארגן מספרי טלפון של ותיקים בישוב (שנמצאים בו כרגע, בזמן הבידוד) כמספר החניכים המשתתפים בפעילות. אם ניתן להתאים בין בתי חניכים לבתי ותיקים שקרובים אליהם פיזית – עדיף.

2 . כל חניך יקבל טלפון של אחד הותיקים. בתום הפעילות, החניך מוזמן להתקשר לותיק ולשוחח איתו בטלפון (מצורפת למטה – הצעה לשיחה)

3 . במידה ובית הותיק הוא במרחק 100 מטר מבית החניך – החניך יכין ברכה לכבוד חג הפסח על בריסטול/דף גדול ויתלה אותה בפתח הבית של הקשיש. יש להקפיד על הפרדה ולא להתראות פנים אל פנים. (ניתן להתראות מרחוק – דרך החלון. וגם להצטלם!)

4 . בקשו מהחניכים לצלם את עצמם עם הברכה. ניתן גם לשלוח את הברכה לותיקים/למשפחותיהם דרך הטלפון ולהכין קולאז' ישובי

הצעה לשיחה עם ותיקי הישוב
  • שלום! אני ___ משכבה ___ מהישוב. החלטנו להתקשר לכל הותיקים בישוב לאחל חג פסח שמח!
  • מה שלומך? איך אתה מסתדר בתקופת הבידוד? יש סיפור מענין שקרה בתקופה המוזרה הזאת?
  • מה שקורה אצלי בבית זה ____ ועבורי בתקופת הבידוד ____
  • יש משהו שביכולתי לעשות מרחוק שיכול לעזור ולהקל על השהות בבית?
  • האם יש אפליקציה/תוכנה שתרצה שאלמד אותך להשתמש בה? Whatsapp וידאו/יוטיוב/וואינט/פייסבוק
  • שמחתי לדבר איתך! אני רוצה לאחל לך חג פסח שמח!

דברים נוספים שניתן לשלב בשיחה:

  • סיפורים מהעבר של הותיק – איפה גדלת? איך הגעת לכאן?
  • סיפורים על הישוב – מה היה כאן לפני שנולדתי? איך הישוב היה נראה פעם? מה הדבר שאתה הכי אוהב פה?
  • על הקהילה – מה מיוחד בקהילה שלנו בעיניך? מה היא נותנת לך?
  • המשפחה – ספר על המשפחה שלך ועל ההיסטוריה שלה. )אפשר גם לספר על ההיסטוריה שלנו
שליחת כתבה