שליחת כתבה

[contact-form-7 404 "Not Found"]

חלוץ אז והיום

מגילת העצמאות של מדינת ישראל

פעולה ליום העצמאות לשכבות ד'-ח'

5 באפריל 2020

פעולה ליום העצמאות לשכבת ט'

מטרות:

  • להציף את הדימויים לגבי המושג "חלוץ" ולברר אותו במשותף
  • ננסה להבין את הקשר בין חלוציות להקמת המדינה
  • ננסה לחשוב מהי חלוציות בימינו?

מטרות:

משחק פתיחה – 20 שאלות (קישור לפירוט משחקי פתיחה)

  • שלחו לכל אחד מהחניכים את אחד מהשירים הבאים:
  • בקשו מכל אחד מהחניכים לקרוא את השיר ולחשוב על מה מאפיין את השיר
  • דיון:
    • בקשו מהחניכים לספר על מה הם קראו בשיר ומה הבינו ממנו
    • לדעתכם יש לנו דמות ספציפית של "חלוץ" בראש?
    • איך זה נוצר לדעתכם?
    • מה זה בכלל חלוץ?
  • קראו את הקטע הבא עם החניכים:
    מה זאת חלוציות? זוהי הכרה בשליחות היסטורית והתייצבות ללא תנאי וללא רתיעה מכל קושי וסכנה – לרשות השליחות הזאת. — חלוציות – זהו הכשרון המוסרי וההכרח הנפשי לחיות יום יום לפי צו המצפון ולפי תביעת היעוד." בן-גוריון
  • אם הקבוצה מסוגלת ומתעניינת אפשר לקרוא גם את הקטע הזה:
    זאב ז'בוטינסקי תיאר פגישה שלו מ-1916 עם טרומפלדור, בה הוסבר לו על מושג החלוץ:
  • "זהו מושג רחב הרבה יותר מ"צועד בראש". כמובן דרושים גם פועלים, ואולם לא זהו המובן של המלה "חלוץ". לנו דרושים אנשים מוכנים "לכל", לכל מה שתדרוש ארץ ישראל. ל"פועל" יש האינטרסים הפועליים שלו, לחיילים ה-  esprit de corps* שלהם, לרופא למהנדס ולכל השאר יש הרגלים משלהם אם אפשר לומר כך. אולם אנו צריכים להקים דור, שלא יהיו לו אינטרסים ולא הרגלים. מטיל ברזל סתם. גמיש – אבל ברזל. מתכת, שאפשר לחשל ממנה כל מה שיש צורך בו בשביל המכונה הלאומית. חסר גלגל? אני הגלגל. חסרים מסמר, בורג, גלגל תנופה? קחו אותי. צריך לחפור אדמה? אני חופר. צריך להיות חייל? אני חייל. משטרה? רופא? עורכי דין? מורים? שואבי מים? בבקשה, אני עושה את הכל. אין לי פרצוף, אין פסיכולוגיה, אין רגשות, אין לי אפילו שם: אני האידיאה הטהורה של שירות, מוכן לכל, איני קשור בשום דבר; אני יודע רק ציווי אחד: לבנות.

-אין בני אדם כאלה, – אמרתי.

-יהיו.

טעיתי והוא צדק. הראשון מבני אדם כאלה ישב לפני. הוא בעצמו היה כזה: עורך דין, חייל, פועל במשק חקלאי. אפילו לתל חי בא לחפש עבודת אדמה, מצא שם את מותו מכדור של רובה, אמר "אין דבר" ומת כבן אלמוות".

  • דיון:
    • ממה מורכב החלוץ בקטעים הללו?
    • לדעתכם אפשר לחיות חיים שכאלה? של התמסרות מוחלטת למטרה הגדולה?
    • מה ההשלכות של חיים כאלה? על היחיד? על קבוצה?

למדריך: עד כה עסקנו בעיקר בדימויים על החלוץ ובמשמעויות של זה על החיים, בחלק הבא ננסה להבין במעט את הקשר בין החלוציות לבין הקמת המדינה.

  • מה הקשר לדעתכם בין החלוץ לבין הקמת המדינה?
  • הקריאו לחניכים את המשפט הבא:

"חלוץ המחר הוא חלוץ לא רגיל, קצת זרוק עם המון נשמה. השיער קצת פרוע ובאוזן עגיל, גם היום הוא עושה הגשמה".

  • דיון:
    • מה עולה לכם מהמשפט הזה?
    • איך אתם חושבים שנראים חלוצים בימינו?
    • מה זה אומר להיות חלוץ בתקופתנו?
  • סיכום: קל לנו לדמיין את דמות החלוץ הקלאסית של החקלאי מייבש הביצות, חורש את האדמה ונלחם על המולדת. אך המושג חלוץ הוא מושג על-זמני שמקבל משמעות חדשה בכל תקופה. עלינו לשאול את עצמנו מה המעשים החלוצים הגדולים של בני ימנו, ומה התפקיד שלנו בתוך המשימות הלאומיות והחלוציות.

עלה והגשם

שליחת כתבה