שליחת כתבה

[contact-form-7 404 "Not Found"]

מגילת העצמאות של מדינת ישראל

יום הזיכרון לשואה ולגבורה – פעולה לגיל תיכון

חלוץ אז והיום

5 באפריל 2020

פעולה ליום העצמאות לגיל תיכון

מטרות:

  • היכרות עם מגילת העצמאות בתור מסמך מכונן ויסודי במדינת ישראל
  • היכרות עם המחלוקות סביב מגילת העצמאות וההחלטה לכונן בסופו של דבר מסמך אחד מוסכם
  • החניכים והחניכות יזהו את מגילת העצמאות כמסמך משמעותי ורלוונטי גם לימינו

מהלך:

משחק פתיחה – ספגטי מקרוני (קישור לפירוט משחקי פתיחה)

בפעולה היום נכיר את מגילת העצמאות ואת הוויכוחים והמחלוקות שהיו בתהליך החתימה עליה.

קודם כל בהצבעה – מי מכיר את מגילת העצמאות?
בהצבעה – מי יכול להגיד על איזה נושאים מדברים במגילה?
בהצבעה – מי יכול להגיד משפט אחד מהמגילה?

אז עכשיו אנחנו נכיר את המגילה וננסה להבין אותה קצת יותר, פתחו את המגילה (עדיפות בשיתוף מסך) יחד עם החניכים:

https://main.knesset.gov.il/About/Occasion/Pages/IndDeclaration.aspx

בקשו מהחניכים לחפש משפט אחד שלא הכירו ומפתיע אותם שכתוב במגילה.
תנו לכמה חניכים לספר על מה המשפט שתפס אותם ולמה.

מגילת העצמאות הינה מסמך מעניין וחשוב מאוד שדרכו אפשר ללמוד הרבה על מה היו הכוונות של כותביו וראשי המדינה הצעירה שזה עתה קמה בשנותיה הראשונות.

נסו לחשוב על חלקים במגילה שהיו במחלוקת, שאולי לא הייתה עליהם הסכמה בין כולם, שהרי העם היהודי מורכב מקבוצות שונות שמגיעות מחלקים שונים בעולם אחרי תקופה ארוכה שלא בארץ ישראל ולא במדינה משלו.

אחרי שהחניכים מעלים כל מיני אופציות, הציגו בפניהם את הדילמות הבאות שעליהן היו דיונים שונים סביב החתימה על המגילה:
דילמה ראשונה: מה צריך להיות מקומה של הדת היהודית במדינת ישראל?
דילמה שנייה: מה היחס שאנחנו צריכים לתת לערבי ישראל?
דילמה שלישית: האם החברה תהיה חברה של מעמדות או חברה שוויונית? 

אין חשיבות למצות את הדילמות, אלא רק לנסות להבין אותם וקצת להתווכח אותם.

דיון מסכם למתודה:

  • מה היה צריך לקרות כדי שכולם בסוף יחתמו על המגילה?
  • האם יש חשיבות לזה שהצליח להיחתם מסמך כזה? 

הקריאי לחניכים את מה שדוד בן גוריון מר בסוף אותה ישיבה היסטורית:

"שמענו דברי ההודעות. דברים אלה לא באו להחליש את תקפה של האחדות היהודית אשר נתגלתה ביום ההכרזה על הקמת המדינה היהודית. אחדות זאת עומדת וקיימת. אדרבא: דווקא התגלות חילוקי-דעות בשאלות מדרגה שניה מוכיחה כמה מלוכד העם היהודי בעיקר – בהקמת המדינה וברצונו הנחרץ לקיים אותה ולהגן עליה. ליכוד זה קיים, והוא יהיה הרוח החיה שתפעם בציבור הנמצא פה, וגם בזה שעדיין איננו נמצא פה"

היכרות מעמיקה עם המגילה – חלקו לחניך קטע מהמגילה לקריאה – ישנן כ-14 פסקאות ובקשו מהם לנסות להבין בתמצית מה הם קראו ולהסביר לשאר הקבוצה לפי הסדר.

דיון:

  • מה אתם חושבים על המגילה?
  • האם יש לדעות ולהסכמות שכתובות שם משמעות גם היום?
  • המגילה היא אינה חוק, היא לא "מחייבת" – מה היא כן?

סיכום: מגילת העצמאות הינה מסמך מכונן של העם היהודי בעשורים האחרונים ושל מדינת ישראל, הוא מסמך עקרוני שמתווה כיוון ולא ספר חוקים ומתוקף זה הוא גם מנוסח בצורה ערכית ובצורה שנשמעת כמו תשובה לשאלה – "מה היינו רוצים שיהיה במדינה שלנו?". המשמעות שלו הינה קריטית וחשוב מאוד שנכיר אותו, וייטב אם נכוון את חיינו על פיו

עלה והגשם

שליחת כתבה