שליחת כתבה

[contact-form-7 404 "Not Found"]

גבורה יהודית בצבא האדום לכיתות ז'-ח'

גבורה יהודית בצבא האדום לי'-יב'

גבורה יהודית בצבא האדום

3 ביוני 2020

פעולה מקוונת לקראת יום הניצחון על גרמניה הנאצית לז'-ח'

מטרות:
1 ) החניכים יכירו את סיפור הגבורה של יהודי ברית המועצות , חיילי הצבא האדום.
2 ) החניכים יכירו בחשיבותו של יום הניצחון בלוח השנה הישראלי ויכירו את פועלם של וותיקי
המלחמה בישראל.
3 ) החניכים יבחרו לקחת אחריות על שימור הזיכרון של יום הניצחון היום ובעתיד.


מהלך הפעולה:
למדריכה: נושא יום הניצחון הוא נושא רחב מאוד , ביחס לגודלה העצום של המלחמה . בפעולה
הקרובה אנחנו נתמקד בחיילים היהודים בצבא האדום, ולא בצבא האדום כולו .


חלק א' – טריוויה
1 . מראים תמונה (שקופית 2 במצגת הזאת ) ושואלים (5 דק)

  • מה אתם רואים בתמונה?
  • מה אתם יודעים\ שמעתם על יום הניצחון?
  • שמעתם פעם את המילה "ווטרן?"

למדריכ/ה: זה רק חלק של הצפה , אז חשוב לא להתעכב יותר מידי. לתת לכמה חניכים לדבר
ולהתקדם הלאה.


2 . קוראים יחד את ההגדרה לווטרן. לקבוצות שיש בהן חניכים דוברי רוסית הם יכולים לספר קודם
מה הם יודעים על מי הוא ווטרן. (שקופית מספר 3)
אמרו: בפעולה הקרובה אנחנו נכיר את סיפור הגבורה של יהודי הצבא האדום במלחמת העולם
השניה דרך טריוויה ! אני אחלק אתכם עכשיו ל 2 קבוצות , ויש ניקוד (לוח ניקוד מוכן מראש
כחלק מהנספחים
)


3 . טריוויה – יום הניצחון (15 דק')
אמרו : לפני שאנחנו נתחיל אני רוצה להציג לכם את חוקי המשחק- שקופית מספר ) 4 )
משחקים יחד בטריוויה.


4 . משחק המדליות (שקופית 15 ) – במידה ונוצר לחץ של זמן אפשר לוותר. (10 דק')
אמרו : אחרי המלחמה חיילים רבים קיבלו מדליות ואותו על מעשי הגבורה שלהם בזמן הקרבות.
אנחנו רואים את הווטרנים הולכים עם המדליות על הז'קט – אבל חשבתם פעם מה זה המדליות
האלה ומה הן מסמלות? אנחנו נשחק עכשיו משחק ונגלה מה אומרת כל מדליה. אלה כמובן ממש
לא כל המדליות שיש.
אומרים לחניכים לסמן על המסך (ל חניך בצבע אחר) איזו מדליה קשורה לתיאור הכתוב באמצע.
בודקים מי היה הכי קרוב וקוראים מה מסמלת כל מדליה .
למדריכ/ה : גם כאן מגיעים לתיאור ע"י לחיצה על התמונה של המדליה.
עושים הכרזת מנצחים ולאחר מכן שואלים : יש משהו שהפתיע אתכם? משהו שלא ידעתם?


5 . סיפורי גבורה יהודית (שקופית 9) – בוחרים יחד עם החניכים 2-3 אנשים שרוצים להכיר את
הסיפור שלהם מקרוב יותר . נותנים בכל פעם לאחד החניכים להקריא . (15 דק')
למדריכ/ה: כשלוחצים על הדמות מגיעים ישירות לסיפור שלה- סימן החץ למטה יחזיר אתכם
לשקופית עם כלל הדמויות .
שואלים:
מה הייתם רוצים להגיד לו\ לה אם הייתם פוגשים אותו\ה?


חלק ב'- יום הניצחון בישראל
7 . חוק יום הניצחון – (10 דק')
אמרו: חלק מהלוחמים (כמו שקראנו על חלקם) בוחרים לעלות לישראל. הם מגלים שכאן בישראל
לא חוגגים את יום הניצחון כמו שהם מכירים ולפעמים לא מציינים בכלל. אז הם עושים פעולות
שונות ומצליחים להגיע להישג חשוב מאוד – חוק יום הניצחון.
קוראים יחד את החוק (שקופית 32). שואלים :

  • איך חוק כזה יכול לשנות את היחס לווטרנים?
  • איך החוק יכול לשנות או להרחיב את מה שאנחנו יודעים על המלחמה?
  • איך אתם הייתם רוצים להתייחס ליום הזה? )זאת שאלה להרים לשקופית הבאה – שבה אנחנו
    מדברים על ההצעות לקבוצה בשכבות ז'-ח'(

למדריכ/ה : אנחנו מאוד מכירים את סיפור השואה – זה החינוך שלנו והסיפור שלנו וזה חשוב
מאוד. ההכרה בסיפור החיילים היהודים בצבא האדום חשובה בשביל להרחיב את התמונה שלנו
על מה הם מעשי הגבורה של היהודים במלחמה הזו. ההתגייסות לצבא האדום הייתה גם למען ברית המועצות
וגם למען העם היהודי.


חלק ג' – פרוייקט כתיבת מכתבים
8. הצעה לחניכים: כל חניך יכתוב מכתב לווטרן , הוא יכול להיות ארוך או קצר – ויכלול משהו
שהחניך היה רוצה להגיד לווטרנים שנשארו בחיים בעיר שלו. חניכים דוברי רוסית יוכלו
לכתוב את המכתב עם ההורים , וחניכים דוברי עברית יכתבו את המכתב בעברית והוא
יתורגם לרוסית.
ניתן להיעזר בתרגום בעדן זגורסקי (לשלוח למייל misrad@bmosh.org.il )

סיכום
יש כל מיני דברים בהיסטוריה שלנו שאנחנו פחות מכירים , ויום הניצחון הוא יום כזה . אנחנו
רואים לפעמים את המצעדים ואת האנשים המבוגרים עם המדליות ולא עד הסוף מבינים מה קורה.
לפעמים זה ממש סבא או סבתא שלנו ואנחנו מרגישים הרבה קרבה אבל לא מספיק מבינים.
סיפורם של היהודים בצבא האדום הוא סיפור חשוב שאנחנו חייבים לדעת ולהכיר ולשמור עליו.
יש לנו תפקיד גדול בתוך זה . זה יכול להיות יום רק של דוברי רוסית ולאט לאט להימחק, אבל
אסור לנו לתת לזה לקרות.

שליחת כתבה